את המאמר הראשון לשנת תשע"ט אני מקדיש למיומנות בעלת השפעה אדירה על התפתחותם וחווייתם היומיומית של ילדינו – המוטוריקה העדינה.

מוטוריקה עדינה היא התנועה המווסתת והמדויקת ביותר של האדם וככזו היא גם התנועה המורכבת ביותר של האדם.

כשאנו מדברים על המוטוריקה העדינה בריפוי בעיסוק...

3.9.2018

פעילות מתוקה לקראת ראש השנה, בברכת שנת התפתחות והצלחה,

האמצעים:

  1. דף ועליו ציור של רימון ובתוכו נקודות עבות (גם חסרי כשרון ציור כמוני יכולים לצייר משהו סביר בהחלט...)

  2. פייטים אדומים בצלוחיות (לילדים הקטנים יותר מגיל 3 אפשר לעשות את אותה פעילות עם מדבקות עגולות קטנו...

בשבוע שעבר תיארנו בקצרה את חשיבות ההתפתחות התקינה של מפת או סכמת הגוף של הילדים ובהתפתחוטיפ זה נלמד על הדרך לפתח תפיסה חשובה זו.

ישנם שני עקרונות או ערוצים לפיתוח סכמת הגוף, הראשון הוא חשיפת הילדים פעילויות תנועתיות – תחושתיות והעיקרון השני הוא עבודה חשיבתית.

עקרון ראשון...

מערכת התחושה העמוקה מספקת באופן קבוע למוח מידע אודות מיקום ומנח האיברים באמצעות ניטור מתח השרירים. מידע תחושתי זה מועבר לאזורים ה"נמוכים" יותר במוח ויוצרים מפה של מנח הגוף במרחב. מפה זו נקראת "סכמת גוף", וכאשר אנו מבקשים מהילדים לצייר ציור ילד אנחנו בעצם מבקשים מהילדים...

אבא, אתה יודע למה הצלחתי? למדתי והתאמנתי.

כך ילדה בת פחות 4 תמצתה במילים פשוטות את אחד הניסים האדירים שבאדם -  רכישת המיומנויות.

שני חלקים מרכיבים שליטה במיומנות – למידה ותרגול.

למידה של כל מיומנות חדשה היא תהליך מוחי מסעיר (תרתי משמע), אזורים שונים במוחים ניצתים, מתקשרים...

16.4.2018

שיווי משקל הוא תוצאה של פעולה משותפת, מתואמת ואיכותית של מספר מערכות כאשר מטרתו העיקרית היא הגנה על שלמות הגוף בדגש על המוח. איבר החישה של מערכת שיווי המשקל נמצא באוזן הפנימית (מעניין שהמילה אוזן מכילה בתוכה את שני התפקידים של האוזן – האזנה ואיזון) והוא מזהה את שינויי...

22.3.2018

רווח זה מקום ריק. אצל ילדים רבים, בגילאים שונים, קיים קושי בשמירת רווח בין המילים, דבר הפוגע מאד במידת קריאות כתב היד שלהם. אפשר להגיד להם 1000 פעם לשמור על רווח והם לא ישמרו עליו.

ברוב המקרים שנתקלתי בהם הסיבה היא שלילדים אלה חסרה מודעות לצורך ברווח אך גם את ההבנה התחו...

22.3.2018

את נתנאל פגשתי בתחילת דרכי כמרפא בעיסוק, ילד קרוב לגיל 4 עם עיניים חומות גדולות. הוא הגיע אלי מפני שנמנע מציור, דבר שהיה עלול ליצור איחור התפתחותי בתחום הגרפומוטורי ובחוסר בשלות לכתיבה.  

ניסיתי להביא אותו לשיתוף פעולה והשתתפות אך הוא המשיך ונמנע. שנינו הרגשנו מתוס...

16.2.2018

ההתפתחוטיפ השבועי:

התפיסה הרווחת היא שאם נגיד לילדים "כל הכבוד" הרבה פעמים ובהזדמנויות שונות, אנו בונים אצל הילדים את הדימוי העצמי ותחושת המסוגלות וזה נכון, אך במשך שנות עבודתי למדתי שזה נכון, עד לרמה מסוימת.

אם הילדים לא חווים הצלחה בפועל באיזשהו שלב צמד המילים הללו מא...

26.1.2018

פיתוח יכולת ויסות העוצמה בתחום הגרפומוטורי – או איך עוזרים לילדים לכתוב ולא לחרוט.
לא מעט ילדים משתמשים בכוח לא מותאם בזמן פעילות ציור, צביעה או כתיבה. השימוש המוגזם בכוח ("חריטה") מוביל לחוסר נעימות פיזית בידיי הילדים (לפעמים עד רמת כאב) ולהתעייפות מהירה. הכתיבה הופכת...

Please reload

נושאים

Please reload

חיפוש לפי תגיות
  • Wix Facebook page

© 2018 גיא יעקב יקותיאלי   

Designed by BestSite